تقدیم به ناشنوایان

نا شنوا بودن

مردم با خیره نگاه کردن به تو

ترحم هم میکنند

می خواهی به تو چه گویند؟

تنها کاری که می کنند این است

که تو را ترک می کنند

مردم دوست دارند به تو خیره شوند

فکرمی کنندکه سالم نیستی

تنها چیزی که آنها نمی فهمند

این است که تو یک فرد سالم و عادی هستی.

ممکنه که تو از شنیدن عاجز باشی

اما تو از داشتن حسهای دیگرمحروم نیستی.

بینایی، بویایی،لامسه، چشایی

این حسها در تو خیلی هم قوی است.

زبان تو زبان زیبائیست.

هدیه ایست از جانب بهشت

درست است که تو نمی توانی با زبانت حرف بزنی

اما تو با دستهایت حرف می زنی

که خیلی زیباتر از قبلی است!

ممکنه که تو با گوشهایت نشنوی

اما این کار را با چشمهایت انجام می دهی

این کار باعث شده که دقیقتر شوی.

آیا آنها این را نمی فهمند؟!

تو فاقد هر گونه صدایی

اما تو یک قلب داری.

امید دارم روزی فرا رسد که مردم بفهمند زندگی تو

زندگی سختی است.

سروده: جسیکا کلاس                    

خلاصه ای از سرگذشت هلن کلر

×  هلن در سال1880در آلاباما به دنیا آمد او در 18ماهگی در اثر یک بیماری سخت ،بینایی و شنوایی خود را از دست داد و چون هنوز صحبت کردن را به خوبی یاد نگرفته بود،توانایی حرف زدن را نیز نداشت .

×  به دلیل ناتوانی در ارتباط،تا 7سالگی دختری عصبی و پرخاشگر بود که پدر و مادرش را بسیار اذیت میکرد.

×  در سن7سالگی ،والدبن هلن معلمی را برای او گرفتند تا شاید بتواند با او ارتباط برقرار کند‍‍.

×  زندگی واقعی او در سال 1887روزی که آنی سالیوان که در آن زمان 21سال داشت و به عنوان معلم وارد زندگیش شد.

×  انی مدتی در مدرسه نابینایان درس میداد و به همین دلیل کار با این بچه ها را تا حدی بلد بود.

×  آنی پس از مدت ها تلاش و با فشار دادن علامت هایی بر کف دست هلن ،توانست معنی کلمات را به او یاد بدهد.

×  نخستین کلمه ای را که هلن یاد گرفت تا بر کف دست آنی بنویسد ،آب بود 

×  پس از مدتی ،هلن توانست علاوه بر نوشتن کلمات بر کف دست افراد،خط بریل –خط مخصوص نابینایان –را نیز یاد بگرید.

×  او در سن 20سالگی وارد دانشگاه شد و با کمک آنی که درسها را بر کف دست او می نوشت،توانست 4سال بعد،در سال1904فارغ التحصیل شود.

×  در دوران دانشگاه او توانست با فشار دادن انگشت بر گلوی آنی تقلید ارتعاشات صوتی او صحبت کردن را یاد بگیرد.

×  هلن کلر از دوران دانشجویی نویسندگی را شروع کرد و تا آخر عمر ادامه داد ‍‍.او 12کتاب و مقالات بی شماری در زمینه نابینایی ،ناشنوایی،مسایل اجتماعی و زندگینامه اش است

×  او ادبیات آلمانی،فرانسه وانگلیسی را فرا گرفت و بعدها در رشته های مختلف دیگر نیز آموزش دید.

×  اگر هلن روزی به کسی دست میداد و بعد از 5سال دوباره او را میدید ودست میداد به راحتی او را می شناخت،او حتی با شطرنج مخصوصی که برای خود ساخته بود،بازی میکرد‍.هلن به سفرهای زیادی میرفت و با بیشتر رییس جمهورهای دنیا دیدار کرد.

×  آنی سالیوان تا آخر عمر و به مدت 45سال معلم و دوست هلن باقی ماند و هرگز او را تنها نگذاشت.

×  هلن کلر در سال 1968در سن 87سالگی در گذشت.   

استفاده از وسایل کمک آموزشی کامپیوتر در آموزش کودکان استثنایی

هر یک ازکودکان استثنایی با توجه به میزان معلولیت یا توانمندی ها، دارای نیازهای خاصی در زمینه ی استفاده از ابزارهای آموزشی کامپیوتری میباشند‍‍.از این رو در ادامه به بررسی ابزارهای کامپیوتر محور خاص هر یک از کودکان استثنایی پرداخته می شود:

  • نابینایان و نیمه نابینایان: از جمله ابزارهای کامپیوتر آموزشی مربوط به این گروه می توان به نرم افزار کرزوایل، اسکن دید، چاپگر بریل و نرم افزار جاز اشاره نمود.
  • نرم افزار کرزوایل: نرم افزاری است که حروف را به گفتار تبدیل می کند
  • اسکن دید: ماشینهای کامپیوتری هستند که برای بزرگنمایی حروف و جمله ها تا اندازه ای که توسط دانش آموز نیمه بینا قابل خواندن باشد، به کار می رود.
  • چاپگر بریل: این دستگاه داده های کامپیوتری را به صورت بریل چاپ می کند.
  •   نرم افزار جاز: این نرم افزار برنامه های کامپیوتری را به صورت گویا برای افراد نابینا چاپ می کند 
  • ناشنوایان: از آنجا که کامپیوتر و عملیات کامپیوتری بیشتر جنبه بصری دارد، دانش آموز ناشنوا مشکل بسیار کمی را در کار با کامپیوتر تجربه می کند. علاوه بر این، آنها می توانند به صورت مستقل و با اتکا بر جنبه دیداری، عملیات را انجام دهند. این امر به افزایش استقلال و افزایش اعتماد به نفس آنها کمک می کند‍‍‍.بنابراین نرم افزارهایی که بر ابعاد دیداری و بازی های آموزشی تمرکز دارد،به افزایش یادگیری آنها می انجامد
  • کودکان مبتلا به نارسایی توجه همراه با بیش فعالی:قدرت تمرکز این گروه از کودکان هنگام استفاده ازکامپوتر به صورت تدریجی افزایش یافته و از میزان حواس پرتی آنها کاسته میشود‍‍.در برنامه های کامپیوتری برای این افراد باید سعی شود عملیات تاسرحدامکان ساده و به دور از تکلف باشد‍‍‍.
  • افراد مبتلا به نقایص جسمی حرکتی:ازجمله ابزارهای کامپوتری متناسب این گروه می توان به دستگاه بازشناسی گفتار،قلم نوری و موس های ویژه اشاره کرد‍.دستگاه بازشناسی گفتار قادر است گفتار فرد را به مولفه های رقمی که برای کامپیوتر قابل تفسیر هستند تبدیل نماید تا فرد معلول از طریق گفتار عملیات کامپیوتری را راهبری نماید.
  • کودکان کم توان ذهنی: متداولترین نرم افزارهای آموزشی مورد استفاده دانش آموزان کم توان ذهنی نرم افزارهای تمرین و مشق بوده اند. این گروه برنامه های کامپوتری باید فاقد پیچیدگی بوده و تا حد امکان ساده و عینی باشند.
  • کودکان تیزهوش: این کودکان به دلیل برخورداری از قوای ذهنی بالا قادرند به صورت موفقیت آمیز از برنامه های کامپیوتری پیچیده استفاده نمایند. برنامه های حل مسائل ولوگوار از مناسبترین برنامه ها و نرم افزارهای آموزشی برای این کودکان می باشند.