اما عجایب استثنایی!

یک مرد نابینای اهل آفریقای جنوبی موفق شد رکورد جهانی دوچرخه سواری را بهبود بخشد‍‍."هین واگنز"توانست یک مسابقه را با طی مسافت 40کیلومتر با دوچرخه بدون آنکه زمین بخورد یا با مانعی برخورد داشته باشد به پایان برساند.او این مسافت را طی 2 ساعت پیمود.واگنر برای یافتن راه خود و برای جلوگیری از منحرف شدن از جاده،به دنبال صدایی می رفت که توسط و سیله نقلیه دوستش که جلوتر از او می رفت تولید می شد.

البته این مرد نابینا اظهارکه کار بسیار مشکل و خطرناکی را انجام داده.او در طول مسیر خود تنها به پایان خط فکر می کرده تا تمرکزش از بین نرود.

سگ باهوش:

جرج 74 ساله به سگش آموزش داد تا با مشاهده  آتش سوزی و با شنیدن آژیر حسگرهای آتش ،گوشی تلفن را بردارد وبا شماره مرکز آتش نشانی را بگیرد.جالب این که قرار است این مرد آمریکایی چند سگ دیگر را به همین ترتیب آموزش دهد تا در خانه های افراد سالمند و معلول از آنها استفاده شود.

حکم عجیب برای یک نابینا:

یک مقام قضایی در استان "کوتاهیه" در شمال غربی ترکیه "اسماعیل کانسرون"پیرمرد 73 ساله نابینا را به دلیل عدم شرکت در انتخابات هیات مدیره تعاونی روستایش محکوم کرد.این قاضی پیرمرد کور را به 26 روز خواندن و نوشتن در کتابخانه روستا محکوم کرد!اسمماعیل هم در واکنش به این حکم گفت: آخر مگر من می توانم ببینم که بتوانم بخوانم یا بنویسم؟ عیسی پسر42 ساله اسماعیل هم گفت:پدرم ضروری ترین کار های شخصی اش رابه سختی انجام می دهد و توان انجام حکم دادگاه را ندارد،آن هم کاری که برای یک نابینا اصلا مقدور نیست.

منبع:مجله آوای نگاه

گردآورنده:نیلوفر پروین پور

جبار باغچه بان کی بود؟

جبار باغچه بان پدر ناشنوایان

@جبار عسکرزاده فرزند عسکر در سال1264خورشیدی در ایروان متولد شد.

@تحصیلات باغچه بان با اصول قدیمی و در مساجد بود و در 15 سالگی مجبور به ترک تحصیل شد.

@در دوران جوانی از خبرنگاران روزنامه های قفقاز و از روزنامه نگاران مجله طنز ملانصرالدین بود.

@در سال 1298 از ایروان طرف ایران حرکت کرد و بالاخره پس از رهایی از چند بیماری خطرناک که در آن زمان وجود داشت و پس از قطع انگشتان پایش برای رهایی از مرگ به شهر مرند رسید.

@در مدرسه دولتی احمدیه در مرند با ماهی 90 ریال معلم شد.

@ در سال 1299 در تبریز به کار تدریس مشغول شد.

@ایشان در سال 1303 اولین کودکستان ایرانی در تبریز با نام " باغچه اطفال" را تاسیس کرد و از همان زمان نام فامیل خود را از عسکرزاده به باغچه بان تغییر داد.

@بین دانش آموزان اولین کلاس درس باغچه بان، سه کودک کرولال هم بودند که وجود همین 3 کودک اورا به فکر ایجاد مدرسه خصوصی برای کودکان کرولال انداخت و به دنبال این فکر در سال 1305 خورشیدی در باغچه اطفال کلاسی برای تعلیم و تربیت ناشنوایان تاسیس کرد.

@در سال 1307 خورشیدی به شیراز رفت و کودکستانی در آنجا تاسیس نمود.

@ باغچه بان در سال 1312 خورشیدی به تهران آمد و کودکستان باغچه بان و دبستان ناشنوایان را در تهران تاسیس نمود.

@جبار باغچه بان در اواخر 1312 شمسی موفق به اختراع دستگاهی به نام " تلفن گنگ یا گوشی استخوانی" شد که کودکان کرولال با میله آن به دندان میتوانستاند از طریق استخوان فک صورت ارتعاشات صوتی را دریابند و بشنوند.

@ وی در شیوه تدریس الفبا به کودکان تغییرات مهمی ایجاد کرد که آموزش بسیار آسانتر شد از شیوه های او همچنان در ایران استفاده می شود.

@در سال 1322خورشیدی انجمنی به نام "انجمن حمایت از کودکان کر ولال "را تاسیس کرد.

@ آثار ماندگاری که از او به جا مانده شامل : گرگ و چوپان؛پیر وترب،روش آموزش کر ولال ها و...

@میرزا جبار عسکرزاده باغچه بان در روز چهارم آذر ماه سال 1345 درگذشت.

علل ناشنوایی

علل ناشنوایی را در سه دسته طبقه بندی می کنند:

1.ناشنوایی اکتسابی                2.ناشنوایی ارثی                3.علل ناشناخته

ناشنوایی اکتسابی درر حدود نیمی از تمامی موارد ناشنوایی را در بر میگیرد و این علل را می توانیم به زیر گروه های متعددی تقسیم کنیم:

الف:صدمات هنگام تولد 

 ب:عفونت در مادر باردارمانند سرخجه،ویروس سیتومگال یا عفونت توکسوپلاسموز

پ:عفونت در کودک مانند مننِژیت،سرخک،اریون یا عفونت های شدید گوش میانی   

ت:استفاده از دارو

روشن شده است که مصرف آنتی بیوتیک ها مثل استرپتومایسین، سالیسیلات، کلرومین، نئومایسین و جنتامایسین در دوران بارداری موجب ناشنوایی می شود. مصرف این داروها چه تزریق بشود و چه مصرف بشوند یکی است.

ناشنوایی تکوینی در بعضی موارد بعد از تولد است، موارد معدودی با بزرگتر شدن کودک شدیدتر می شود (ناشنوایی پیشرونده). برای اینکه بدانیم ناشنوایی ارثی داشته است یا نه باید سابقه خانواده مورد بررسی قرار بگیرد، حتی اگر در سابقه خانواده ناشنوایی وجود نداشته است. چون ممکن است یک صفت ارثی نهان باشد.

در حدود 25 درصد ناشنوایی دارای علل ناشناخته ای است و باید تاکید کرد که تعیین علل ناشنوایی بسیار مشکل است.

گردآورنده: نیلوفر پروین پور