استفاده از وسایل کمک آموزشی کامپیوتر در آموزش کودکان استثنایی

هر یک ازکودکان استثنایی با توجه به میزان معلولیت یا توانمندی ها، دارای نیازهای خاصی در زمینه ی استفاده از ابزارهای آموزشی کامپیوتری میباشند‍‍.از این رو در ادامه به بررسی ابزارهای کامپیوتر محور خاص هر یک از کودکان استثنایی پرداخته می شود:

  • نابینایان و نیمه نابینایان: از جمله ابزارهای کامپیوتر آموزشی مربوط به این گروه می توان به نرم افزار کرزوایل، اسکن دید، چاپگر بریل و نرم افزار جاز اشاره نمود.
  • نرم افزار کرزوایل: نرم افزاری است که حروف را به گفتار تبدیل می کند
  • اسکن دید: ماشینهای کامپیوتری هستند که برای بزرگنمایی حروف و جمله ها تا اندازه ای که توسط دانش آموز نیمه بینا قابل خواندن باشد، به کار می رود.
  • چاپگر بریل: این دستگاه داده های کامپیوتری را به صورت بریل چاپ می کند.
  •   نرم افزار جاز: این نرم افزار برنامه های کامپیوتری را به صورت گویا برای افراد نابینا چاپ می کند 
  • ناشنوایان: از آنجا که کامپیوتر و عملیات کامپیوتری بیشتر جنبه بصری دارد، دانش آموز ناشنوا مشکل بسیار کمی را در کار با کامپیوتر تجربه می کند. علاوه بر این، آنها می توانند به صورت مستقل و با اتکا بر جنبه دیداری، عملیات را انجام دهند. این امر به افزایش استقلال و افزایش اعتماد به نفس آنها کمک می کند‍‍‍.بنابراین نرم افزارهایی که بر ابعاد دیداری و بازی های آموزشی تمرکز دارد،به افزایش یادگیری آنها می انجامد
  • کودکان مبتلا به نارسایی توجه همراه با بیش فعالی:قدرت تمرکز این گروه از کودکان هنگام استفاده ازکامپوتر به صورت تدریجی افزایش یافته و از میزان حواس پرتی آنها کاسته میشود‍‍.در برنامه های کامپیوتری برای این افراد باید سعی شود عملیات تاسرحدامکان ساده و به دور از تکلف باشد‍‍‍.
  • افراد مبتلا به نقایص جسمی حرکتی:ازجمله ابزارهای کامپوتری متناسب این گروه می توان به دستگاه بازشناسی گفتار،قلم نوری و موس های ویژه اشاره کرد‍.دستگاه بازشناسی گفتار قادر است گفتار فرد را به مولفه های رقمی که برای کامپیوتر قابل تفسیر هستند تبدیل نماید تا فرد معلول از طریق گفتار عملیات کامپیوتری را راهبری نماید.
  • کودکان کم توان ذهنی: متداولترین نرم افزارهای آموزشی مورد استفاده دانش آموزان کم توان ذهنی نرم افزارهای تمرین و مشق بوده اند. این گروه برنامه های کامپوتری باید فاقد پیچیدگی بوده و تا حد امکان ساده و عینی باشند.
  • کودکان تیزهوش: این کودکان به دلیل برخورداری از قوای ذهنی بالا قادرند به صورت موفقیت آمیز از برنامه های کامپیوتری پیچیده استفاده نمایند. برنامه های حل مسائل ولوگوار از مناسبترین برنامه ها و نرم افزارهای آموزشی برای این کودکان می باشند.
نظرات 2 + ارسال نظر
[ بدون نام ] چهارشنبه 13 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 21:20

مطال خوبی نوشته اید
میشه منابع بیشتری معرفی کنید
با تشکر

ممنون از لطف شما .حتما این کار را خواهم کرد

کهزادی شنبه 1 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 13:10 http://kohzadi_m64@yahoo.com

سلام
میشه منبع این پست را برام ایمیل کنید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد