آموزش نقاشی به نابینایان:

نقاشی: 

این مطلب در خصوص افراد نابینا مطلبی بسیارغریب به نظر می آید ولی با تجربیاتی که با کودکان نابینا انجام داده ایم توانسته ایم به موفقیت های چشم گیری دست یابیم. البته معتقدیم چون کار بسیار جدید می باشد حتما نظرات سازنده می تواند باعث پیشرفت بیشتر کاربشود. برای انجام فعالیت نقاشی یک سری مهارت های اولیه لازم و ضروری می باشند. 

 1 –رولت کشیدن  

کودک نابینا ابتدا باید بتواند در مسیر مستقیم رولت بکشد و بعد با رولت بتواند خطوط باز و بسته را رسم کند. 

 2-قیچی کردن(مرحله اول)  

کودک نابینا بعد از آموختن مهارت رولت کشیدن در خط مستقیم و خطوط منحنی باید یاد بگیرد که این خطوط را قیچی نماید برای کودکان نیمه بینا می توان از برگه هایی که روی آن با ما‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ژیک خط کشیده شده استفاده نمود تا آنها از روی خطوط قیچی بکنند . در ابتدا هدف اصلی ما قیچی کردن کاغذ در مسیر مستقیم است وقیچی کردن روی خطوط منحنی در مرحله بعدی قرار دارد . البته ما با توجه به تفاوت در توانمدی های کودکان نابینا انها را آموزش می دهیم و نمی توان هیچ زمان مشخصی را برای آموزش دو فرد نابینا در نظر گرفت . در اینگونه فعالیتها کودک نیاز به هماهنگی عصبی – عضلانی دارد یعنی آنچه را که آموخته بتواند اجرا کند که این توان اجرا در کودکان متفاوت می باشد .بنابراین اجرای این فعالیتها نیاز به صبر و حوصله و پشتکار مربی و کودک نابینا دارد که با دلگرمی کار را شروع کرده و با سعی و کوشش کارشان را ادامه دهند.  

3-قیچی کردن(مرحله دوم):  

در این مرحله از کودک نالینا میخواهیم که شکل سه گوش و چهار گوش را برایمان رولت نمایند. و بعد از این که توانست این کار را با تمرینهای مداوم به درستی انجام دهد،قیچی کردن سه گوش و چهار گوش را از او میخواهیم وبعد به دنبال اشکال هندسی دیگر میرویم مثل دایره،لوزی و... لازم به ذکر است که ترسیم و در آوردن این اشکال جزء مهرتهای پایه ها به حساب می آیند و در آینده با توجه به این نکاتی که کودک یاد گرفته آموزش خواهیم داد. او از کنار هم گذاردن این اشکال میتواند نقاشی های برجسته ای را درست نماید که بعداٌ از آنها کارت تبریک درست نماید و یا تابلویی برجسته تهیه کند. 

۴-دوختن روی چوب فیبر: 

میتوان فیبری به ابعاد 20×30 سانتی متر را در نظر گرفت که سوراخ هایی در جاهای مختلف آن وجود دارد. البته اندازه سوراخ ها باید متفاوت باشد. کودک نابینا با نخ ضخیم در سوراخهای فیبر شروع به دوختن میکند. ابتدا کودک را آزاد میگذاریم تا به هر شکلی که دوست دارد فقط عمل دوختن را انجام دهد. بهد با استفاده از اندازه سوراخ ها از او میخواهیم که سوراخ های کوچک و یا بزرگ فقط نخ را رد کند. در مرحله بعدی از او میخواهیم که شکلی را در نظر بگیرد و بدوزد. بعد از مدتی که کودک از روی شکل، حیوانات را دوخت از او میخواهیم که این شکل را روی همان فیبر اولیه (که بدون شکل است ) بدوزد و طرحش را پیاده کند. تمام این فعالیتها که به ترتیب در این مبحث آمده است قدم هایی است برای به تصویر در آوردن و تجسم آن چیزی که یک کودک نابینا حس میکند و مراحلی است که جهت آموزش نقاشی پیشنهاد میشود.

تقدیم به ناشنوایان

گفتم،گفتی

گفتم:چگونه میتوانم امیدوار باشم در حالی که در بند ناامیدی اسیرم؟ گفتی:عشق شورانگیزترین امید است، عاشق باش!

گفتم:مرا به هر سو میکشد آرزوهای دور ودراز دست نیافتنی.

گفتی:عاشقی تنها راه رهایی است پس عاشق باش!

گفتم:چون درختی در کویر، پوسیده است ریشه ام.

گفتی:حتی درختها با معجزه عشق شکوفه باران می شوند، عاشق باش!

گفتم:زندگی نمیکنم فقط زنده ام.

گفتی:اگر عشق نباشد زندگی، زندگی نیست بلکه چیزی است شبیه زندگی، عاشق باش!

گفتم: خوشبختی را در کجا جستجو کنم، در ناکجاآباد؟

گفتی: خوشبختی جایی است که عشق جلوتر آنجا منتظر است، عاشق باش!!

گلبال

گلبال یک بازی تیمی برای افراد مبتلا به ضایعه بینایی است. دو تیم در این بازی شرکت میکنند. هر تیم شامل حداکثر 6 بازیکن است که 3 نفر در زمین بازی کرده و 3 نفر دیگر ذخیره هستند. کلیه بازیکنان نابینا و مبتلا به ضایعه بینایی و بینا با چشم بند میتوانند با یکدیگر به طور برابر مسابقه دهند.

تذکر : ورزشکاران تیم ملی باید از نظر قانونی نابینا باشند.بازی مذکور شامل دو نیمه 7 دقیقه ای با 3 دقیقه استراحت بین دو نیمه است.

این بازی به کمک توپی به وزن1.25 کیلوگررم که داخل آن زنگی تعبیه شده است،انجام میگیرد.

هدف این بازی پرتاب سریع توپ به طرف خط دروازه تیم حریف با غلتاندن است.

پنالتی ها:

الف )  علل پنالتی های تیمی :

1-جایگزینی بازیکنان بدون اطلاع قبلی داور.

2-بازیکن در زمین به چشم بند خود دست میزند.

3-تیم بیش از 8 ثانیه توپ رادر اختیار خود دارد.

ب) علل پنالتی های فردی:

1- بازیکن توپ را بعد از خط  6متر پرتاپ میکند.

2-دفاع در داخل زمین نباشد.

همه ی موارد مذکور از جریمه های اصلی محسوب میشوند که در نتیجه بازیکن خطا کار موظف است از دروازه تیم در مقابل شوت حریف دفاع کند .

تخلفات:

اگر تخلفات در زمین بازی مکرراٌ مشاهده گردند امتیاز داشتن توپ به تیم حریف داده میشود این تخلفات عبارت اند از:

1-وقتی بازیکن در حال پرتاب توپ، پایش از محدوده زمین بازی خارج شود و یا از محوطه دروازه توپ را پرتاب کند.

2-چنانچه تیمی از توپ طوری دفاع کند که در نتیجه آن توپ از خط نیمه زمین عبور کند،داور اعلام خطا میکند و تیم مقابل صاحب توپ میگردد.

3- چنانچه تیمی کنترل توپ را در دست دارد و آن را به خارج از محدوده زمین بازی پرتاب نماید، داور اعلام اوت میکند.

4-طبق تشخیص داور ممکن است بازیکنی توپ را عمداٌ به خارج از زمین شوت کند.