آشنایی با آموزشگاهای نابینایان در تهران(۳)

مجتمع نابینایان نرجس:

از مهر ماه1358 سومین آموزشگاه نابینایان تهران در مجتمع آموزشی استثنایی پاسداران تاسیس شد. این آموزشگاه فعالیت اولیه خود را با حدود 50 دانش آموز دختر و پسر در مقطع ابتدایی آغاز کرد. برنامه های آموزشی و پرورشی این مرکز، زیر نظر اداره کل آموزش استثنایی انجام گرفت. فعالیت این مرکز به شکل روزانه بوده است. از مهر 1359 دانش اموزان نابینای فوق از دانش آموزان ناشنوا و عقب مانده ذهنی جدا شدند و دانش آموزان پسر به مجتمع نابینایان شهید محبی ودختربه مجتمع نابینایان دخترانه نرجس انتقال یافتند. حدود 150 دانش اموز دختر که از آموزشگاهای شهید محبی و دکتر خزائلی به این مرکز انتقال یافته بودند،در کلاسهای ابتدایی،راهنمایی و دبیرستان به تحصیل مشغول شدند.

در حال حاضر این مجتمع تنها مرکز شبانه روزی دخترانه نابینا در استان تهران است که کلاسهای درسی، هنری، کتابخانه و آزمایشگاه دارد. مقطع ابتدایی علاوه بر کلاسهای درس، دارای دو کلاس آمادگی و چهار کلاس ویژه کودکان چند معلولیتی هست.کادر آموزشی این مقطع شامل 18 مربی متخصص است که دوره های استثنایی را گذرانده و مدرک تحصیلی کاردانی و بالاتر دارند. شایان توجه است دانش آموزان مقطع ابتدایی این مجتمع از مربیان تحرک و جهت یابی و موسیقی نیز استفاده میکنند. در این مجتمع در دوره راهنمایی، دبیرستان و پیش دانشگاهی،90 دانش آموز به تحصیل مشغول اند.

دانش آموزان ساکن تهران به صورت روزانه و دانش آموزانی که در شهر، روستا یا محل اقامت آنها مراکز آموزش استثنایی وجود ندارد به صورت شبانه روزی از برنامه های آموزشی این مجتمع استفاده میکنند. دانش آموزان شهرستانی از طریق سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور به اداره استثنایی شهر تهران معرفی میشوند وپس از طی مراحل قانونی برای ثبت نام به این مجتمع مراجعه میکنند.

از دیگر فعالیت های آموزشی،رفاهی و توانبخشی این مرکز میتوان به این موارد اشاره کرد:کلاسهای آموزش و تفسیر قران، آموزش موسیقی،سرود و تواشیح، آموزش آشپزی،آموزش تلفن، برنامه آموزش خانواده، خوابگاه، سالن ورزشی، سالن اجتماعات، کارگاه حرفه و فن،آزمایشگاه علوم،فیزیک و شیمی، کتابخانه بریل و بینایی،اتاق بهداشت، سلف سرویس و ناهارخوری،نمازخانه، تلفن خانه، برگذاری اردوهای یک یا چند روزه و فعالیتهای ورزشی داخل یا خارج از مجتمع.

مجتمع نابینایان دخترانه نرجس زیر نظر سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران اداره میشود. بخشی از هزینه های مجتمع نیز از طریق کمکهای مردمی تامین میگردد و ارائه کلیه خدمات به دانش آموزان به صورت رایگان است. ذکر این نکته لازم است که در حدود نیمی از دبیران این مجتمع نابینا هستند.

نظرات 3 + ارسال نظر
سرور یکشنبه 31 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 09:31 http://http:/nabinaei.blogfa.com

سلام من مادر سینا 6 ساله هستم او نابینا است خوشحالم که این امکانات رو دارید

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 14 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 14:24 http://khazaeli2.blogfa.com

سلام من از آموزشگاه استثنائی دکتر خزائلی ۲ رشت با شما تماس میگرم لطفا آدرس وبلاگ ما را لینک کنید
با تشکر

ستاره یکشنبه 13 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 01:28 http://-

سلام میشه خواهش کنم آدرس این مجتمع رو که توتهرانه برام ایمیل کنید ممنون میشم
a.a_setare@yahoo.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد