آشنایی با آموزشگاههای نابینایان در تهران(۲)

2.مجتمع نابینایان شهید محبی:

در آبان ماه 1340احداث مجتمع نابینایان شهید محبی آغاز شد و از مهر 1343فعالیتهای آموزشی آن با پانزده دانش اموز خردسال و هجده دانش آموز بزرگسال که تحصیلات ابتدایی را در کانون آموزشی رودکی به پایان رسانده بودند، آغاز گردید.از جمله مهمترین فعالیتهای اولیه این مرکز،تهیه وسایل ویژه نابینایان از سایر کشورها اعزام مربیان به خارج از کشور به منظور تحصیل و کسب در امر آموزش و پرورش نابینایان و تشکیل کلاسهای هنری و کارگاههای حرفه ای(مانند نجاری،برس سازی، بافندگی وکارهای دستی) بود. تا مهر1357 این مرکز را هیئت مدیره به طور مستقل اداره میکرد و  دارای بودجه اختصاصی بود که از سوی برخی سازمان ها و نهادهای دولتی تامین میشد. پس از ان بودجه مرکز از طریق سازمان برنامه و بودجه تامین و اداره آن بر عهده وزارت آموزش و پرورش گذاشته شد.از فروردین1359 این مرکز به طور کامل زیر نظر دفتر کل آموزش استثنایی وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت. در حال حاضر بخشی از هزینه های آن از طریق کمکهای مردمی تامین میشود و کلیه هزینه های دانش آموزان بر عهده مجتمع میباشد.

در حال حاضر مجتمع مذکور،بزرگتزین مجتمع آموزشی نابینایان در ایران و دارای کلاسهای درس،کلاسهای امور فرهنگی،دینی،کتابخانه و آزمایشگاه است. در مقطع ابتدایی مجتمع،علاوه بر کلاسهای آمادگی کودکان نابینا،کلاسهای آمادگی ویژه کودکان «چند معلولیتی» نیز دایر شده هست.در این مجتمع مقاطع تحصیلی راهنمایی ودبیرستان نیز وجود دارد و دانش اموزانی که در شهر،روستا و یا محل سکونتشان به مراکز آموزشی دسترسی ندارند، به صورت شبانه روزی و بقیه به صورت روزانه از کلاسهای مجتمع استفاده میکنند.شایان ذکر است که بعضی از معلم های این آموزشگاه نابینا هستند.

از دیگر فعالیتهای آموزشی،رفاهی و توانبخشی این مرکز میتوان به برنامه آموزش خانواده،آموزش موسیقی،اردوهای تابستانی،مسابقات ورزشی،خوابگاه،سالن ورزشی،سالن اجتماعات و سالن غذاخوری اشاره کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد